In bedrijven die lang bestaan is het soms eb en soms vloed. Zeker bij grote bedrijven kan het zijn dat eens in de zoveel tijd schoon schip gemaakt moet worden en dat er bezuinigingen worden doorgevoerd om te zorgen dat het bedrijf of de organisatie financieel solide blijft. Voor veel medewerkers vraagt dit om een omschakeling waarbij geld verspilling niet langer meer aan de orde is.

Het is niet lastig om geld te besparen. Het vraagt om een rationele blik op je bedrijfsuitgaven en de meerwaarde van elke uitgave te bekijken. Samen met een boekhouder scheid je het kaf van het koren. Wat is namelijk de meerwaarde van dure kerstgeschenken? Relaties worden niet beter van extra dure relatiegeschenken, zeker niet aangezien ze hiermee in de problemen kunnen komen met de belastingdienst. Kies dan ook voor een leuk gebaar of zelfs voor gepersonaliseerde kerstgeschenken waarbij duidelijk wordt dat je interesse hebt getoond in de relatie. Het gaat bij relatiegeschenken toch altijd meer om het gebaar dan om het geschenk zelf.

Bespaar op de elektriciteitskosten. Heel veel, en daarmee bedoelen we de meeste bedrijven hebben hoge elektriciteitsrekeningen. Medewerkers die computerschermen aan laten staan, koffie zet apparaten die ’s nachts niet worden afgesloten, groot keukenapparatuur in kantines, lichten die aan blijven staan; het zijn allemaal energie slurpers en hebben tot conclusie dat je meer geld moet betalen dan nodig. Plak stickers op lichten die vaak worden vergeten, wijs verantwoordelijken aan voor het dagelijks uitzetten van verschillende apparaten. Het lijkt allemaal moeite maar op jaarbasis zijn dit grote besparingen.

Laat processen automatiseren en zet personen op de juiste plaatsen. Stel processen op en zorg ervoor dat robots of machines deze processen over kunnen nemen of kunnen zorgen voor ondersteuning van een proces. Daarnaast is het belangrijk om het meeste uit mensen te halen, haal het meeste uit een medewerker.

Op zoek naar promotieartikelen, kerstgeschenken of meer? Kijk dan snel op de webshop van Maxilia.